SPRÁVNÝ POMĚR ŽIVIN JE DŮLEŽITÝ, JELIKOŽ KAŽDÁ ŽIVINA MÁ V TĚLE SVOU NEZASTUPITELNOU FUNKCI.

Adekvátní příjem sacharidů podporuje činnost mozku a pomáhá zamezit únavě během dne, tuky jsou nepostradatelné pro vstřebávání některých vitaminů a bílkoviny jsou základním stavebním kamenem všech buněk a tkání, jsou nezbytné pro budování svalové hmoty, správnou funkci hormonů či imunitního systému.

POMĚRY ŽIVIN V CELODENNÍM JÍDELNÍČKU

Pro zastoupení sacharidů a tuků v rámci celého dne existují oficiální doporučení, která říkají, že sacharidy by měly tvořit 45–60 % a tuky 30–35 % z celkového energetického příjmu. Doporučení pro bílkoviny je stanoveno k tělesné hmotnosti člověka a pohybuje se v rozmezí 0,8–2 g bílkovin na kg/den. Potřebný příjem bílkovin je tedy možné dopočítat podle zvoleného poměru sacharidů a tuků a bude tvořit zpravidla 15–20 % celodenního energetického příjmu.

POMĚRY ŽIVIN V JEDNOTLIVÝCH DENNÍCH JÍDLECH

Žádná doporučení neuvádí, jaké poměry živin mají mít jednotlivá denní jídla (snídaně, oběd, večeře a svačiny), a tak se často stává, že každý nutriční terapeut nebo odborník na výživu doporučí i s ohledem na individualitu, chuťové preference nebo zvyklosti klienta jiné složení jídel. Z pohledu nutrice je to v pořádku, protože nad tím vším je celkový denní příjem energie a živin za celý den.

JAK JSME TUTO ZÁSADU
APLIKOVALI V PEBLU?

POMĚRY ŽIVIN V CELODENNÍM JÍDELNÍČKU

Celodenní Peblo jídelníček přináší zastoupení živin v poměru 50 % sacharidů, 30 % tuků a 20 % bílkovin.

POMĚRY ŽIVIN V JEDNOTLIVÝCH DENNÍCH JÍDLECH

Zastoupení živin v jednotlivých denních jídlech jsme zvolili tak, aby byly v každém jednotlivém denním jídle zahrnuty všechny hlavní živiny (bílkoviny, sacharidy i tuky), a to v takovém poměru, aby bylo dosaženo vyváženého poměru živin v celém dni. Zároveň jsme zohlednili potřeby vycházející z běžných stravovacích zvyklostí např. oběd tvořen masem, přílohou a zeleninou v optimálním poměru.