Zpět na seznam článků
Peblog článek
Článek

Alkohol a jeho účinky na zdraví – jak je to doopravdy?

14.08.2020, 11:00

Alkohol a jeho účinky na zdraví – jak je to doopravdy?

Léto je v plném proudu a s ním i spousta příležitostí k popíjení alkoholu. Nikdo z nás asi jen tak neodolá studenému pivku někde na zahrádce nebo skleničce vína či koktejlu při posezení s přáteli. Jenže ne vždy to zůstane jen u jedné skleničky… Možná si říkáte, že teorií a výzkumů o škodlivosti i přínosech alkoholu na náš organismus je nespočet a často se vzájemně popírají. Přiznejme si, že je pro nás mnohem jednodušší věřit spíše těm, které jeho konzumaci obhajují, ale…  Jak je to doopravdy?

Pozitivní účinky alkoholu

Uvádí se, že mírná konzumace alkoholu (což je cca 1 dcl vína nebo jedno malé pivo u žen a 1 velké pivo nebo 2 dcl vína u mužů) může mít pozitivní vliv na kardiovaskulární systém. To je však velmi individuální, a navíc stejného efektu můžeme dosáhnout zdravou životosprávou, a není to tedy rozhodně důvod, proč alkohol pravidelně konzumovat.

Negativní účinky alkoholu

Těch je bohužel o mnoho více než těch pozitivních. Alkohol je pro náš organismus toxický, což už samo o sobě nevěstí nic dobrého.
Jedním z krátkodobých negativních účinků alkoholu je vliv na spánek. Říkáte si, že po něm usnete jako mimino? Možná ano, ale jak vypadá váš spánek v druhé polovině noci? Troufneme si tvrdit, že asi není příliš kvalitní. Alkohol je v tu dobu již kompletně vyloučen, jenže tělo si během několika hodin zvyklo na jeho přítomnost, a proto dochází k poruchám spánku a častému probouzení.

Co se týče dlouhodobých negativních dopadů, častá konzumace alkoholu má vliv na srdečně-cévní systém, játra, zažívací trakt i další orgány. U žen se např. při pravidelné konzumaci i jen malého množství alkoholu zvyšuje riziko rakoviny prsu. Kromě toho všeho obsahuje alkohol i velké množství energie, a tak dlouhodobě přispívá ke vzniku nadváhy a obezity.

Jaký drink si v létě v klidu dopřát a jaký raději ne?

Lehký nápoj s větším množstvím tekutin je tou správnou volbou. Při letních teplotách se určitě vyplatí dodržovat pitný režim, proto si dopřejte třeba vinný střik, ve kterém je menší množství alkoholu a zároveň více tekutin. Drink navíc nevypijete tak rychle, a tudíž množství přijatého alkoholu bude ve výsledku menší. Podobných nápojů by se jistě dalo vymyslet více – co třeba bezinková limonáda s trochou prosecca?

Naopak vyhnout byste se měli (a to nejen v letních měsících) kombinaci alkoholu a energetických nápojů – tyto drinky jsou sice oblíbené, ale z mnoha důvodů zároveň i velmi nebezpečné. Kofein v energetických nápojích totiž částečně maskuje účinky alkoholu, a vy se tak cítíte subjektivně méně opilí. To znamená, že ve výsledku nejspíš vypijete alkoholu mnohem více, s tím přijmete i více kofeinu a cukru z energetických nápojů. Kromě toho je kombinace těchto nápojů také velmi riziková pro vznik náhlých srdečních komplikací a existují případy, kdy to mělo i fatální následky.

Jde to i bez alkoholu

Pokud si rádi dopřejete svěží drink, ale nejde vám o obsah alkoholu, vsaďte na nealko koktejl. Zkuste ale vybrat takový, který energeticky nepokryje téměř polovinu hlavního jídla – jako třeba taková Piňa Colada. Vhodnější volbou by mohlo být určitě ne příliš přeslazené nealko Mojito.

Náš tip:

Namíchejte si svůj vlastní drink! Například právě Mojito máte hotové za pár minut, a navíc můžete střídat různé příchutě. Vyzkoušejte například melounové:

Co budete potřebovat?

  • meloun
  • limetu
  • mátu
  • třtinový cukr
  • jemně perlivou vodu

Jak postupovat?

Meloun vložte do mixéru a rozmixujte. Do středně velké sklenice dejte trochu třtinového cukru, šťávu z limety a mátu. Vše rozmačkejte, aby se máta rozvoněla a chutě jednotlivých ingrediencí spojily. Poté přidejte rozmixovaný meloun a zbytek sklenice dolijte vodou. Promíchejte a ozdobte drink lístky máty, melounem či limetou.

Na závěr je však nutné dodat, že s alkoholem je to stejné jako s ostatním, co nespadá právě do škatulky zdravého stravování. Pokud celkově žijete zdravým stylem (máte pestrý a vyvážený jídelníček a pravidelně sportujete), není důvod se alkoholu 100% vyhýbat. Dopřávejte si ho však spíše výjimečně a s mírou.

Autor textu: Mgr. Denisa Staňková, nutriční terapeutka se specializovanou způsobilostí

Zdroje:

https://www.healthline.com/health/alcohol/effects-on-body#7
https://onlinelibrary.wiley.com/doi/pdf/10.1111/acer.12006
https://www.sciencedaily.com/releases/2013/01/130122162236.htm
https://is.muni.cz/th/344274/fsps_b/Teoreticka_a_prakticka_cast.pdf
https://pubs.niaaa.nih.gov/publications/arh25-2/101-109.htm
https://www.drinkaware.co.uk/facts/health-effects-of-alcohol/lifestyle/alcohol-and-energy-drinkshttp://www.tlukotsrdce.cz/clanek/1023/energeticke-napoje-a-jejich-skryta-rizika/