Zpět na seznam článků
Peblog článek
Článek

Jaký je rozdíl mezi zdravým jídlem a zdravou stravou?

22.05.2020, 13:00

Jaký je rozdíl mezi zdravým jídlem a zdravou stravou?

Pokud se jen trochu zajímáte o své zdraví, určitě se setkáváte se slovními spojeními, jako je zdravý životní styl, způsob stravování, zdravé jídlo, vyvážený jídelníček a podobně. Připadá vám někdy obtížné se v množství informací na toto téma zorientovat a zařídit se podle nich tak, aby to pro vás bylo opravdu přínosné?

Kdybychom si představili pomyslnou pyramidu, na jejím vrcholu by stál životní styl, který pod sebe zahrnuje mnohé aspekty našeho způsobu života. To, jak se stravujeme, kolik pohybu do svého dne zařazujeme, zda jsme ve stresu, jestli a jak často si dopřáváme alkohol nebo cigarety a velký vliv má i čas na odpočinek a kvalitní spánek… To vše jsou důležité faktory, které se významně odráží na našem zdraví a kvalitě života. Nedílnou součástí zdravého životního stylu jsou tedy právě i zdravé jídlo a zdravá strava. Říkáte si, že je to to samé?

Vrátíme-li se k naší pyramidě, pak stravování by bylo pod životním stylem jako jeden z aspektů, který ho spoluvytváří. A samotné jídlo by stálo ještě o jedno patro níž. V celkové kvalitě stravování hraje totiž kromě jednotlivých jídel důležitou roli i to, s jakou pravidelností je konzumujeme, v jakém množství a jak je vzájemně kombinujeme.

Za zdravé jídlo považujeme takové, které obsahuje výživově hodnotné složky jako vlákninu, minerální látky a vitaminy, a naopak neobsahuje nadbytek látek s nepříznivým vlivem na naše zdraví jako sůl, cukr nebo nasycené mastné kyseliny. Také by mělo být co nejčerstvější a připravené z co nejméně průmyslově zpracovaných potravin. Je ale potřeba zdůraznit, že ani jídelníček sestavený výhradně ze zdravých jídel automaticky neznamená, že se stravujeme zdravě. Například zeleninový salát určitě můžeme řadit ke zdravým jídlům, ale pokud bychom nejedli nic jiného, budou nám chybět další  potřebné živiny, které v něm obsaženy nejsou.

Abychom se cítili dobře a měli dostatek energie, je důležité, aby strava byla pestrá, abychom zařazovali zástupce ze všech potravinových skupin: ovoce a zelenina, obiloviny, mléčné výrobky, maso, vejce, luštěniny, rostlinné tuky a oleje (vyjma konkrétních potravin, které jsou pro jedince individuálně nevhodné, např. kvůli alergii nebo onemocnění). To znamená, že jednotlivá jídla je nutné vhodně kombinovat, a důležité je i načasování jejich podávání a odpovídající množství v závislosti na našich individuálních potřebách. Bohužel to tedy nefunguje tak, že zařazením jednoho zdravého jídla během dne máme vyřešené zdravé stravování. Dobrou zprávou ale je, že to funguje i obráceně a jedno „nezdravé” jídlo z našeho jídelníčku nezdravý neudělá. I méně vhodné jídlo si tedy občas bez výčitek dopřát můžeme. Aby totiž stravování přispívalo k našemu celkovému tělesnému i duševnímu zdraví, nesmí se jednat jen o nárazovou záležitost, ale musí být dlouhodobě udržitelné. A to by nebylo možné, pokud by nám nastavená pravidla nevyhovovala a jídlo nechutnalo.

Nad tím, jak se stravujeme a co konzumujeme, je tedy důležité přemýšlet, ale zároveň není třeba lpět na každé kalorii a striktně se omezovat. Není nutné dělit potraviny a jídla na „povolená” a „zakázaná”, ale spíše se zaměřit na jídelníček jako celek. Ten by měl mít mnoho rozmanitých chutí a každé jídlo by pro nás mělo být požitkem.