Zpět na seznam článků
Peblog článek
Článek

Může být salát plnohodnotným jídlem?

Salát. To je snad jedno z nejčastěji skloňovaných, údajně zdravých jídel. Proč ale to údajně? Určitě máte zkušenost s tím, že v menu většiny restaurací je zařazena nějaká jeho varianta jako alternativa pro ty, kteří si chtějí dát něco lehčího. A přestože se tato položka cenově vyrovnává ostatním jídlům, rozhodně není pravidlem, že vybraný salát zasytí stejně jako ostatní pokrmy. Také se vám stává, že po něm dostanete brzo hlad?

Toto „zdravé” jídlo navíc často obsahuje přísady jako majonézu, slaninu, krutony nasáklé tukem a podobně, za což by kladné body od nutričního terapeuta určitě nedostalo. Přesto ale salát jako hlavní chod nezavrhujte. I on se totiž dá připravit tak, aby byl vyvážený, chutný a dodal energii na dlouhou dobu – stačí jen zvolit vhodné suroviny a jejich technologickou úpravu. Teprve takový salát se může řadit mezi skutečně zdravá jídla.

Jak na to nám tentokrát prozradí nutriční terapeutka Lucka:

V přípravě vyváženého salátu není nutné hledat žádnou vědu. Existuje jednoduché základní pravidlo: každé jídlo by mělo obsahovat zdroj bílkovin, komplexních sacharidů, trochu tuku (ideálně rostlinného původu) a v tomto konkrétním případě zeleninu jako zdroj vitaminů, minerálních látek a vlákniny. Tím se řídím vždy, když chci salát připravit jako plnohodnotné jídlo například k večeři. Není pak vůbec složité kouknout do lednice, co mám zrovna k dispozici, a vykouzlit hlavní chod během chvilky. Je fakt, že někdy i mě baví „ukázat se“ tím, že připravím nějaký speciální, neobvyklý recept přesně podle kuchařky, ale standardně toho nejsem moc velkým zastáncem. Proto se s vámi podělím o tip na salát právě podle toho, co jsem měla aktuálně doma.

Použila jsem avokádo, ledový salát, okurku, rajče, červenou cibuli a řapíkatý celer – s ním zacházejte opatrně a s mírou, má výrazné aroma a mohl by přebít ostatní chutě v salátu. Všechny přísady jsem nakrájela na kousky a smíchala, nakonec jsem přidala ještě mango. Divíte se ovoci v salátu? Pro mě je to vždycky sázka na jistotu. S oblibou takto používám ještě hrušku nebo pomeranč. Salátu to vždy dodá neodolatelný šmrnc. Zeleninový základ je tedy hotový, jako bílkovinu a současně i zdroj tuku jsem zvolila vejce „na měkko“, protože mám ráda tekutý žloutek. Pravdou je, že v základním pravidle jsem mluvila o rostlinném tuku, a teď jsem použila živočišný. Je třeba říct, že ani ten není na škodu, pokud ho nekonzumujeme ve velkém množství. Ale i tak jsem na ten rostlinný nezapomněla a jeho zdroj zařadila ve formě avokáda. Pak už zbývalo jen doplnit salát celozrnným chlebem z domácí pekárny (sacharidy) a večeře byla na světě.

Mě osobně baví vychutnávat si přirozenou chuť zeleniny a nechat se jí unášet v každém soustu. Pokud jste ale spíše zastáncem výraznějšího dochucování salátů, zvolila bych v tomto případě jen klasický balzamikový nebo vinný ocet.

Na tomto konkrétním příkladu můžete vidět, že připravit salát tak, aby byl vyvážený a plnohodnotně zastal funkci hlavního jídla, není vůbec složité. Jednotlivé přísady si namixujte podle vlastní chuti, jen se vždy držte pravidla ohledně zastoupení všech základních živin. Vymyslet tak můžete množství různých variant a vždy ho můžete oživit novou přísadou, aby vám nezevšedněl.
Tak co, nalákali jsme vás na to zařadit saláty do jídelníčku?