Zpět na seznam článků
Peblog článek
Článek

Připravte vyvážené jídlo z toho, co máte vždy doma

Určitě to znáte, ne každý den je posvícení a někdy je třeba uvařit i z toho, co zrovna najdete v lednici a ve spíži. Často je k tomu potřeba nebát se improvizovat a být kreativní. Zejména v případě, že se snažíte stravovat zdravě a víte, že jídlo by nemělo jen zahnat hlad, ale mělo by vám navíc dodat i důležité živiny. No a v neposlední řadě záleží samozřejmě na tom, aby vám chutnalo…

Svůj recept na vyvážené jídlo „a la co dům dal“ vám představí nutriční terapeutka Denisa:

Nouzový stav a spousta volného času. Ani tento fakt mě bohužel nedonutil k žádnému složitému vaření a opět jsem skončila u jedné ze svých „rychlovek“. A víte co? I z takové rychlovky může být zdravé, vyvážené a dobré jídlo.

Kdyby se mě někdo zeptal, jaké výhody vnímám v tom být nutriční terapeut, jedna z odpovědí by určitě byla, že umím nad jídlem přemýšlet takovým způsobem, že téměř i z nulových zásob dokážu vykouzlit vyvážené jídlo, které obsahuje vše, co má. Stačí otevřít lednici, kde na mě vždycky vykoukne alespoň zbytek nějaké zeleniny, bílkovina v podobě vejce, sýru nebo tofu (výjimečně i masa), a nějaká příloha se taky vždycky doma najde – tou doplním sacharidy.

Vzhledem k aktuální situaci byly tentokrát zásoby trochu větší, přesto jsem ale potřebovala spotřebovat brambory, které už se v lednici povalovaly nějakou tu dobu, a taky uvolnit mému „minimrazáku“, který je přecpaný zeleninou. Zároveň jsem dostala chuť na tuňáka. Dobře, takže mám brambory, tuňáka a mražené fazolky. Co dál?

Z lednice jsem ještě vytáhla vajíčka, jogurt, citron, hořčici na dresink a cizrnu, která se podle mě hodí téměř ke všemu.

Bude to studený bramborový salát s vejcem, tuňákem, cizrnou a hořčično-jogurtovým dresinkem.

Pokud i vy máte doma tyto suroviny (nebo si je plánujete přihodit do košíku při dalším nákupu) a chcete si připravit vyvážené jídlo, prozradím vám, jak na to:

Krok 1: Očistěte a nakrájejte brambory a dejte je vařit do osolené vody na cca 10 minut.      

Krok 2: Dejte vařit vejce na cca 8 minut.

Krok 3: Brambory i vejce slijte a nechte je vychladnout. Mezitím si na pánvi orestujte mražené fazolky.

Krok 4: Fazolky nechte také vychladnout, vejce oloupejte a nakrájejte na kostičky. Poté dejte vše do mísy společně s cizrnou a tuňákem.

Krok 5: Do jogurtu přidejte trochu hořčice, citronové šťávy, pepře a libovolných bylinek a vytvořte dresink.

Krok 6: Vše, co máte v míse, promíchejte.

Krok 7: Salát naservírujte na talíř a pokapejte dresinkem.

Voila! Rychlé, výborné a ještě nutričně vyvážené. A pokud zrovna doma nemáte tyto konkrétní suroviny, nezoufejte, vyvážené jídlo připravíte opravdu z mála. Stačí najít v lednici nějaký zdroj bílkovin jako třeba vejce, sýr, maso či rybu a kousek zeleniny. Ve špajzu pak určitě narazíte na přílohu v podobě těstovin, rýže nebo pohanky, a pokud vybrané suroviny neobsahují příliš tuku, přidejte kapku kvalitního rostlinného oleje. Základ tedy máte, pak už jen stačí zapojit trochu fantazie. A když ani to doma nenajdete, vyváženým jídlem může být určitě i pečivo (nejlépe žitné nebo celozrnné) třeba s čerstvým sýrem, šunkou a zeleninou.

Jak je vidět, čarovat v kuchyni je možné i s málem. A to nejen v případě vaření, ale i pečení – nechte se inspirovat netradičními recepty našich dalších nutričních terapeutek na CELOZRNNÝ KOLÁČ, KUSKUSOVNÍK nebo FAZOLOVÉ BROWNIES.