Zpět na seznam článků
Peblog článek
Článek

Rychlé hubnutí do plavek – ano, či ne?

05.06.2020, 14:00

Rychlé hubnutí do plavek – ano, či ne?

Letošní jaro bylo nezvyklé v mnoha ohledech. Jednou z nejzásadnějších změn, která se dotkla většiny z nás, bylo omezení vycházení. Hodně času jsme byli nuceni trávit doma a spousta lidí to vyřešila po svém – vzdala se téměř veškerého pohybu a nudu zaháněla častými návštěvami ledničky. Teď se ale kvapem blíží léto a s ním i neodmyslitelně spjatá „plavková sezóna“. Říkáte si, že je nevyšší čas začít hubnout, a to hodně rychle? Určitě existuje spousta způsobů, jak toho dosáhnout. Je to ale zdravé? A nebude to mít následky?

Odpověď je jednoduchá. Bude! A hned několik. Při povolení nastoleného režimu shozená kila s největší pravděpodobností naberete zpět a to podobnou rychlostí, jakou jste je shodili. Dále je zde fakt, že rychlá řešení hubnutí zpravidla nebývají zdravá a pro organismus prospěšná. To platí zejména v případě, kdy najednou a velmi výrazně snížíme energetický příjem (někdy až pod hodnotu bazálního metabolismu, což je základní potřeba organismu), vyřadíme některé hlavní potravinové skupiny (často to bývají obiloviny – pečivo a přílohy) nebo když nezdravě snížíme množství některé z hlavních živin v našem jídelníčku (nejčastěji bývají zatracovány sacharidy nebo tuky). Někdo se uchýlí i k tomu, že jídlo vymění za některé produkty nebo doplňky stravy (např. v tekuté podobě), které ale naše energetické a živinové potřeby zcela nahradit nedokážou. Toto striktní omezování se navíc určitě není něčím, co by nám do života přinášelo radost, jak by tomu ale právě u jídla být mělo.

Jojo efekt

Rychlé hubnutí může vypadat efektivně, ale pouze pokud se budeme bavit o krátkodobém horizontu – tedy např. pouze do té doby, než ohromíme okolí třeba právě v těch plavkách. To, co se ale zpravidla děje potom, už tak uspokojivé nebývá. Při rychlém hubnutí většinou dokážeme striktně omezit svůj jídelníček a nedopřávat si všechny ty věci, které máme tak rádi. Po dosažení cílové váhy však povolujeme, a naopak si často i dopřáváme: „Přece si teď můžu dát, když jsem se tak dlouho držela.“ „Teď už je to jedno.“… To jsou myšlenky, které určitě napadnou nejednoho dietáře.

Ukázkovou situací v tomto ohledu je hubnutí před dovolenou, nejlépe takovou, kde máme zajištěno stravování all inclusive, navíc s neomezenou konzumací alkoholických nápojů. Výsledkem bývá, že se pak dostaneme ještě na vyšší váhu, než jakou jsme měli před zahájením hubnutí. To všechno vede k neustále se opakujícímu kolotoči, kdy se snažíme nárazově zhubnout a následně opět přibereme. No řekněte, kdo by v tomhle byl šťastný?

Radost versus stres z jídla

Právě o té radosti to ale přece je – a to nejen z jídla, ale celkově ze života. Stresu má většina z nás až až, tak proč si přidělávat ještě další odpíráním toho, co máme rádi, a často se i trápit hlady? Lepší je najít si způsob, který je pro nás ten pravý a hlavně udržitelný. Pokud nastavené stravování není reálné dodržovat dlouhodobě, není to ta správná cesta.

Hubnout je vždy lepší pozvolna. Nejen, že je to zdraví prospěšné, ale je tak i mnohem snazší si váhu udržet. Není třeba dělat drastické kroky, i malé změny v jídelníčku vedou k úbytku váhy. Začněte třeba tím, že nahradíte slazené nápoje čistou kohoutkovou vodou, kterou si ochutíte čerstvými bylinkami a citrónem, nebo si ke každému hlavnímu jídlu naservírujte porci čerstvé zeleniny nebo ovoce. Při změně stravovacího režimu postupujte po krocích a nespoléhejte se na zaručeně rychlé cesty k vysněné postavě.

Přece jen chcete ještě do léta zhubnout?

Zamyslete se nad tím, jak vypadá váš jídelníček. Zkuste si všechna zkonzumovaná jídla i nápoje třeba zapisovat a zpětně se podívat na to, jestli přece jen mezi jídly trochu více neuzobáváte, zda v období grilovaček a slunečných dnů nepijete větší množství alkoholu a kde je možné najít prostor pro změnu. Zařaďte také pravidelný pohyb, nemusí to být trápení se v posilovně. Vyjeďte si třeba na kolo, zahrajte si volejbal, jděte si do lesa zaběhat nebo jen na svižnou procházku.

A pokud si nebudete vědět rady, nebojte se obrátit na odborníky, kteří vám pomohou nastavit tu optimální cestu právě pro vás. Každý jsme totiž jedinečný a co platí pro jednoho, nemusí fungovat u druhého. V našem týmu máme vysokoškolsky vzdělané nutriční terapeuty i kondiční specialisty, kteří poskytují individuální poradenství – na jejich medailonky se můžete podívat ZDE.