Zpět na seznam článků
Peblog článek
Článek

Zdravé a hravé svačiny do školy

04.09.2020, 16:30

Zdravé a hravé svačiny do školy

S koncem prázdnin nastává nejen školákům, ale i rodičům spousta povinností a jednou z těch, které musíme řešit denně, je příprava svačin. Jak ale docílit toho, aby děti měly rády zdravé jídlo? S tím si láme hlavu nejedna maminka. Každé dítě je jiné, a co platí u jednoho, neplatí u druhého, takže univerzální a platná rada zní: Zkoušejte to! Pomoci tomu můžete například tak, že si pohrajete s tím, jak jídlo budete servírovat…

Proč nezapomínat na svačinu?

Ať už jde o svačinu pro školáka s sebou nebo následně o tu odpolední doma, vždy je to důležitá součást celkového jídelníčku. Zejména u dětí většinou nestačí jen tři denní jídla (snídaně, oběd a večeře). Zaprvé proto, že mají menší objem žaludku a nejsou schopny sníst tolik jídla, kolik je pro ně nezbytné. Druhým důvodem je to, že díky více rozlišným pokrmům je možné snáze dosáhnout pestrosti jídelníčku a zařazení všech potravinových skupin, které by v něm měly každý den být. Pro školáky je svačina důležitá také proto, aby měli dostatek síly na všechny předměty během dopoledne. Možná se to nezdá, ale i sezení v lavici a namáhání mozku stojí spoustu energie, a když se k tomu přidá ještě tělocvik nebo plavání, je jasné, že dochází k jejímu nemalému výdeji, který je třeba kvalitně doplnit.

Z čeho ji ideálně připravit?

Každá svačina by měla obsahovat zdroj sacharidů nebo jednodušeji řečeno obiloviny. Nejsnazší do krabičky je nějaké pečivo, k němuž přidáme zdroj bílkovin, tedy namažeme ho nebo obložíme sýrem, přidáme šunku, popřípadě volíme pomazánky. Na výběr je spousta druhů: s tvarohovým základem, rybičková, vajíčková, mrkvová nebo například i méně tradiční luštěninové. Neměli bychom také zapomenout vždy přiložit zeleninu nebo ovoce. Jako zdroj bílkovin se také skvěle hodí jogurt, je možné ho připravit rovnou do menší krabičky s müsli a nakrájeným ovocem. To může být pěkným zpestřením jídelníčku, když děti přestane bavit často se opakující pečivo. Do batohu s sebou můžete také přibalit smoothie rozmixováním oblíbeného ovoce, trochy ovesných vloček a jogurtu nebo kefíru.

Udělejte ze stolování hru!

A když už nestačí jen obměna potravin, můžete děti zaujmout originálním servírováním. Některé totiž „jí očima” a tím, co je osloví, jsou tvary a barvy. Pokud jste tedy jen trochu kreativní a připravujete svačiny doma, nechte se inspirovat. Co takhle vyzkoušet vánoční vykrajovátka? Perníček, hvězdička nebo srdíčko dětem určitě udělají velkou radost. Vykrojit můžete různé větší a měkčí druhy ovoce (meloun, ananas, jablko, hruška) a mezi ně do misky přidat i drobnější ovoce (borůvky, maliny, ostružiny). Takto můžete ale ozvláštnit v podstatě jakoukoliv svačinu, například i chléb, toust, lívance nebo koláč a na vytvoření zajímavých tvarů klidně postačí i obyčejný nůž. Pokud si netroufáte na vykrajování, nevadí, vykouzlit pohádkové postavičky můžete i tak. Stačí si třeba pohrát s poskládáním různě barevných potravin na talíř do určitého tvaru.

Naše děti tyto hravé svačiny hodně baví… a co ty vaše?